2019年 6月19日(水)日本IR協会主催の「第3回IR勉強会」を開催しました。当日は国会議員の先生方及び自治体関係者に向けて「IRで生まれる日本の「エンターテイメント」の可能性」と題し、 日本版IRにおけるエンターテイメントのあるべき姿について海外からエンターテイメントで著名な企業を招き、議論しました。

第一部では、内閣官房 特定複合観光施設区域整備推進本部事務局 局長 中川真氏による、「日本型IR:ノンゲーミングへの期待」のご講演を頂きました。ご講演では、日本型IRがノンゲーミング分野への発展に寄与出来る可能性が大いにある点、またIRにおけるスポーツエンターテイメント分野の発展の可能性についても触れ、同分野への期待感もありました。

第二部ではMGMリゾーツ社による「ラスベガスのエンターテイメントの歴史および同社におけるIR×エンターテイメント・コンテンツ成功事例紹介」において、ラスベガスにおけるエンターテイメントの発展の歴史を包括的に説明し、同社の中核的なエンターテイメントコンテンツであるシルクドソレイユの成功の背景等についても触れました。メルコリゾーツ&エンターテインメント社による、「マカオのエンターテイメントの歴史および同社におけるIR×エンターテイメント・コンテンツ成功事例紹介」では、成功するエンターテイメントの7つのルールが提唱されました。松竹株式会社 による「伝統文化を活用した日本独自のエンターテイメント・コンテンツの開発事例と、同社における多様なエンターテイメント・コンテンツおよび最先端の取り組み事例紹介」では、同社の歌舞伎とテクノロジーを融合させた新しいコンテンツの事例等新しい世代を視野に入れた取組が紹介されました。

第三部では、当協会代表がモデレーターを務め、 MGM リゾーツ社 エイミー・チャイ氏、メルコリゾーツ&エンターテインメント社 フレデリック・ウィンクラー氏、松竹株式会社 岡崎哲也氏 によるパネルディスカッションを行いました。 パネルディスカッションでは、「IRにおけるエンターテイメントがどのように日本のエンターテイメント産業に影響し、業界全体の発展に寄与する可能性があるか?」「著名な国際的なコンテンツであるシルクドソレイユ等の各地域のターゲットに合わせた戦略性はどのようなものであるか?」「日本における成功するコンテンツはどのようにして作り出されるか?」「日本のIRにおけるスポーツエンターテイメントの発展の可能性はあるのか?」等について議論がされました。

 

On Wednesday, June 19, 2019, Japan IR Association held the #3 IR Seminar at Diet Members’ Conference Hall in Tokyo. JIRA invited companies with major entertainment expertises to discuss entertainment in IR in Japan, entitled “The Potential of Japanese Entertainment generated through IR,” for Diet members and local government officials.

In the first section, Makoto Nakagawa, the secretary-general of the Office of Integrated Resort Regime Promotion, gave a lecture entitled “Japanese-style IR: Expectations for Non-Gaming.” In the lecture, there is a great deal of potential for Japan IR to contribute to the development of the non-gaming field, and the potential for the development of the sports entertainment field in IR and the expectation for this field are discussed.

In the second section, MGM Resorts Co., Ltd. presented the history of Las Vegas’s entertainment and examples of successful IR x entertainment content in Las Vegas comprehensively, and also described the background to the success of Cirque du Soleil, which is the company’s core entertainment content. The Melco Resorts & Entertainment Company introduced the history of Macau and the success stories of its IR x Entertainment content. They mentioned seven rules for successful entertainment which describes the criteria for successful entertainment contents. Shochiku Co., Ltd. presented case studies of Kabuki, Japan’s unique entertainment content to development a new style of contents with traditional Japanese culture. They introduced new initiatives aimed at new generations, such as examples of new content that combine Shochiku’s Kabuki and technology.

In the third session, Amy Chi from MGM Resorts., Mr. Frederick Winkler from Melco Resorts & Entertainment, and Mr. Tetsuya Okazaki from Shochiku Co., Ltd. had a panel discussion, moderated by a representative of Japan IR Association.In the panel discussion, participants discussed such topics as how entertainment in IR can affect the Japanese entertainment industry and contribute to the development of the industry as a whole, what are the strategies tailored to the targets of each region, such as Cirque du Soleil, a famous international content, and how could such successful contents be created in Japan, and possibilities for the development of sports entertainment in Japan’s IR.